När jag får tid ska jag - bor mest i Sthlm numera - se över hela den här webbplatsen. Böckerna intill köps, tex, enklare på adlibris.se.
BLOGGTEXT | Publicerad 2012-04-28 14:21 20 kommentarer
Deltog tyvärr i en debatt i Aktuellt igår om cannabis (finns på svt play 27/4 börjar 14.20 in i programmet) efter att jag än en gång låtit mig övertalas att vara med i teve trots att jag vet att mediet är för direkt för att hantera nyanser och mer sofistikerade resonemang. Ser nästan ut som jag hävdar att marijuana och hasch är helt ofarliga droger, vilket jag absolut inte menar. Cannabis bör inte användas av unga människor eftersom bruk - som Erik Leijonhuvud säger - hämmar ofärdiga hjärnors utveckling. Långvarigt bruk av cannabis förstör närminnet och personer som röker mycket och länge blir väldigt tjatiga och paranoida. Tråkiga att ha samtal med. Sega, korkade. Jag har själv flera vänner, framför allt amerikaner, vars närminne är borta. Kommer aldrig tillbaka. De har ofta väldigt bra humor, men berättar samma historier om och om igen som senila åldringar.
Det betyder inte att cannabis på alla sätt är en mildare drog än det brutala alkoholet som ju snarast leder till döden om man berusar sig med det med samma frekvens som man med lätthet och utan större problem kan röka cannabis en viss tid av sitt liv. Jag står för allt jag säger i inslaget men presenterat så kort och med insikt om tevemediets oerhörda genomslagskraft får jag dåligt samvete över hur nyansfattigt det blev. Jag är helt för en avkriminalisering av eget bruk, jag menar att svensk narkotikapolitik är byggd på politiserade fantasier som dödar människor i onödan och jag skulle som förälder bli mer bestört om mina barn rökte tobak än gräs - men tonåringar ska självklart inte röka cannabis. Det smärtar mig att det inte tydligare framkom.
Angående slutklämmen om det narkotikafria samhället så menar jag också vad jag säger, men det stora skälet till det är inte allas rätt att fritt berusa sig - vilket det kanske såg ut som jag menade - utan att varje nykter bedömare vet att den kontrollapparat som skulle krävas för att skapa det drogfria samhället är oförenlig med demokrati (våra fängelser, världens mest övervakade platser, är fulla av narkotika). Försvarare av svensk modell har på senare tid - bara för att rädda sig från idéns uppenbara idioti - börjat hävda att det målet bara ska ses som ett "inriktningsmål", som trafikens nollvision, men det är inte sant. Det yttersta skälet till den svenska politiken dödar tusentals missbrukare i onödan är just att politiken byggts för att faktiskt realisera det narkotikafria samhället. Jag har skrivit en essä om det som kommer i sommarnumret av Arena. Ingen skugga över Aktuellt - de skötte sig utmärkt - men jag ska för klarhetens skull försöka hålla mig till text framöver.
BLOGGTEXT | Publicerad 2012-04-04 18:30 4 kommentarer
Ett av få upplyftande fenomen som behandlades i min bok De hatade var det faktum - när boken kom ut var det ett faktum - att främlingsfientliga och nyfascistiska partier i det turbulenta Sydeuropa inte klivit framåt som ett direkt resultat av den kris som förra året fattade grepp om länder som Grekland, Italien, Spanien och Portugal. Nu verkar den saken inte längre stämma, vilket Studio ett i dag speglar i ett bra reportage av Katja Magnussson. Oroande. Men knappast överraskande.
BLOGGTEXT | Publicerad 2012-04-04 02:48 5 kommentarer
I dagens Studio ett gick ett mkt bra o klargörande reportage om svensk narkotikapolitik och till och med Maria Larsson säger nu klart o tydligt att substitutionsbehandlingen haft "mkt bra resultat" och därför måste byggas ut. Stort steg. Sjukt nog lyckas hon ändå hävda att svensk drogpolitik är ett föredöme i världen o programledarna var dessvärre inte pålästa nog att punktera henne. Händer mycket på fronten nu. Roligt. Men framför allt viktigt. Har skrivit en ny essä om utopismens konsekvenser som går i nästa eller nästnästa nummer av Arena.



Samlade essäer, krönikor och reportage om liv, död, knark, män, manipulation och megastäder.

Politiskt resereportage om Latinamerikas radikala förvandling. Inbunden utgåva slutsåld.

Om djurrättsrörelsens genombrott och andra laddade frågor: Vem har rätt att döda och varför?



Skrivet av Norling 2012-04-28 18:29
spännande Arena-läsning stundar...
ser fram emot sommarnumret av Arena och din essä. Jag tycker inte du ska vara för hård mot dig själv. du har varit - är - en ögonöppnare tror jag för väldigt många. Tjabba!
Skrivet av F 2012-04-28 19:04
Viktigt
Jag tycker du skötte dig utomordentligt och är inte alls av samma uppfattning som du verkar vara. Saklig, korrekt och realistisk.. Det krävs att folk ställer upp i tv, även fast debatterna ofta blir för korta, för att vanliga svenssons ska öppna ögonen..
Skrivet av Alfred 2012-04-28 22:48
Tycker inte alls att du borde undvika TV, insatser från vettiga debattörer som dig är nödvändiga för att den skadliga politiken ska kunna ändras.
Skrivet av intagen 2012-04-29 01:21
"knark" i våra fängerlser
finns hur mycket som......
Skrivet av Peter 2012-04-29 09:53
Håller med föregående, jag tyckte att du skötte det hela mycket väl! Snälla, ge inte upp TV medier, utan dig går vi tillbaka till de ensidiga "debatter" där enbart förbudssidan kommer till tals. Du är viktigare än du själv kanske inser för narkotikadebatten i Sverige.
Skrivet av Tom 2012-04-29 10:02
Ingen anledning till självkritik
Du kan inte lastas för inte tillåtas utveckla ett resonemang till fullo - för övrigt präglas enligt min åsikt svensk narkotikamonolog (läs debatt) av total brist på intellektuell flexibilitet. Då man nästan uteslutande från förbudssidan väljer att bortse från vederlagda fakta och förnekar statistiskt säkerställda sanningar (i varje fall när det gäller käpphästen marijuana), behövs röster som din - nyanserade och öppna för ALLA sidor av drogproblematiken.
Keep up the good work!
Skrivet av Göteborg 2012-04-29 13:50
gick bra
Det började bra, och ingen fick nog intrycket att Magnus inte inser att droger inte är ofarliga. Däremot kantade det lite på slutet i samband med det narkotikafria samhället där första och sista argumentet - när man inte har tid att utveckla - alltid måste vara att ett helt drogfritt samhälle bara kan upprätthållas med repression.
Skrivet av Daniel 2012-04-29 22:06
Fler som vågar.
Det var mycket trevligt att se att det finns någon som vågar stå för en åsikt som väldigt många i sverige har och tala om det i tv. Om du slutar synas i tv så finns det ju bara motståndare kvar och då kommer utvecklingen gå bakåt igen. Svenska staten har inte en aning om hur många vi är men när det verkligen kommer till kritan så hållervi käften för att vi är rädda för lagens långa arm, det är synd tycker jag. Det finns så mycket bättre sätt att använda pengarna det kostar att jaga stackars ganja smögare. Det skulle bli mycket pengar till staten, minskade kostnader för polis och sen inkomsterna för försäljningen av drogen på det. Finns det inga uträkningar på vad det skulle göra i statskassan. Tack för mig.
Skrivet av Daniel 2012-04-29 22:07
Fler som vågar.
Det var mycket trevligt att se att det finns någon som vågar stå för en åsikt som väldigt många i sverige har och tala om det i tv. Om du slutar synas i tv så finns det ju bara motståndare kvar och då kommer utvecklingen gå bakåt igen. Svenska staten har inte en aning om hur många vi är men när det verkligen kommer till kritan så hållervi käften för att vi är rädda för lagens långa arm, det är synd tycker jag. Det finns så mycket bättre sätt att använda pengarna det kostar att jaga stackars ganja smögare. Det skulle bli mycket pengar till staten, minskade kostnader för polis och sen inkomsterna för försäljningen av drogen på det. Finns det inga uträkningar på vad det skulle göra i statskassan. Tack för mig.
Skrivet av anton 2012-04-30 12:25
Precis, TV har en väldigt stor genomslagskraft, därför ska du verkligen inte ge upp det. Du är helt klart sveriges bästa debattör i dom här frågorna och som sagt, en viktig ögonöppnare
Skrivet av Julia 2012-04-30 19:37
Håller med
Tycker inte alls att du ska ha magknip för inslaget. För mig som tittare bubblade det iaf bara. Kram!
Skrivet av Jojo 2012-04-30 22:53
Du saknas på Twitter!
Jag tänkte skriva en kommentar här men inser att det jag ville säga redan har sagts i tidigare kommentarer. Finns inte mycket att tillägga.
Självkritik är alltid bra men i det här fallet finns ingen anledning eftersom din medverkan var mycket bra.
Maria Larsson (KD) skriver på Twitter:
"Erik Leijonmark lysande i cannabisdebatt mot Magnus Linton i Aktuellt."
Hon har fel. Det var du som var lysande!
Problemet med Maria Larsson (framkom extremt tydligt när hon och du var gäster hos Malou i TV4 8 december 2010) är att hon saknar förmåga till tvåvägskommunikation. Hon talar bara efter ett färdigt manus och tycks inte kunna LYSSNA på andra.
Som sagt, det mesta är sagt redan, men jag vill verkligen uppmana dig, Magnus, att skaffa Twitter. Jag antar att du har goda skäl till att bojkotta (?) Twitter men hoppas att du tänker om. Vi är många som gillar dig och det hade varit fint att bättre hålla koll på när du ska vara med i TV eller om du publicerat nya texter.
Skrivet av magnus 2012-05-01 00:15
hej alla. menade bara att det är frustrerande när saker blir så outvecklade som de tenderar bli i teve. för er som är intresserade av det som egentligen var var min huvudpoäng - att en avkriminalisering i de länder det prövats inte haft någon som helst påverkan på konsumtionen - finns martin jelsmas (drogpolitisk analytiker på transnational institute) belysande genomgång av olika harm reduction-åtgärder som gjorts i många europeiska o latinamerikanska länder under senare år. ett intressant tidstecken är att nordiska finland finns med bland dem som nyktrat till. om cannabis skriver jelsma såhär i slutsatserna:
"There is no evidence that more lenient approaches in cannabis policy have led to increased levels of cannabis use. The urgency to initiate experiments with models for a legally regulated cannabis market is clear when one considers that the cannabis market represents roughly half of the global illicit drugs trade, including all the criminal earnings, related violence and corruption, as well as the law enforcement resources devoted–unsuccessfully—to suppress it. Countries wishing to take this market out of criminal hands should invest the time and effort to experiment. Those preferring to maintain the status quo of strict cannabis prohibition can do so, in the same way several Islamic countries maintain strict alcohol prohibition."
här finns hela artikeln att ladda ner:
http://www.tni.org/paper/trends-drug-law-reform-europe-and-latin-america
Skrivet av Rolf 2012-05-01 08:25
Bra insats!
Finns ingen anledning att dröja vid cannabis eventuella och diffusa skadeverkningar. Det är inte där problemet med narkotikapolitiken ligger. Narkotikapolitik handlar liksom annan politik om samhället och måste följa samma demokratiska spelregler gällande mänskliga rättigheter som all annan politik. Det är dags att ta problemformuleringsprevilegiet ifrån förbudsivrarna.
Rävspelet bakom FN-konventionerna och i det här fallet speciellt Indiens ställningstagande vore intressant att få utrett. Märklig och illa underbyggd offensiv av Erik Lejonmark på det området.
Skrivet av Jor-El 2012-05-01 08:51
Forza
Jag förstår till fullo din frustration över tv-mediets brutala hålltider, avbrutna argument och avsaknad av tradition att diskutera cannabis eller andra droger på ett vettigt sätt. Men om du verkligen tror på vad du står för, så bör du i min mening fortsätta att ta dessa debatter. TV är, fortfarande, massornas medium. Och vill man påverka så är det nog där man får befinna sig, också.
Vidare vet jag ingen som i nuläget för den diskussionen på allmän plats bättre än du...
Skrivet av Johan 2012-05-01 10:11
Leijonmark är oinsatt/oärlig
Rolf har rätt. Det är något mycket tveksamt med Lejonmarks uttalande om Indien eller åtminstone med den bild av länder som Indiens och Kinas historiska roll i drogförbudens moderna framväxt som han ville ge med detta uttalande. Jag är själv inte särskilt insatt i cannabisfrågan men när det rör de internationella förbuden mot opium ur vilka den moderna narkotikalagstiftningen växt fram har moderna sinologer nästan helt övergett den traditionella bilden av denna utveckling som gör gällande att den internationella opinion som ledde fram till Haagkonventionen från 1912 var framdriven av ?det kinesiska folket? om man nu kan tala om något sådant. Konventionen var visserligen till stor del ett verk av Kina och USA men det är ytterst tveksamt om den inställning till opium som den bygger på hade något större stöd i Kina. Mycket pekar på att det inte var så och detsamma gäller Indien. Läs t ex Frank Dikötters Narcotic Culture där de antiopiestämningar som föregick drogförbuden och till stor del spreds av kristna missionärer i Asien uppfattas som ett uttryck för kulturell imperialism snarare än som ett uttryck för någon typ av folkvilja i de berörda länderna. Dikötter är en respekterad historiker med inriktning mot Kina och ingen överentusiastisk drogliberal.
Skrivet av laban 2012-05-01 16:55
DN idag om hur alkoholskador inte ökat som man trodde trots ökad tillgänglighet, kanske relevant i denna debatt?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/uteblivna-alkoholskador-forbryllar-forskare
Skrivet av krp965ert765 2012-05-04 19:51
Till Magnus Linton
Jag led med dig genom intervjun... Du kliver in som intellektuell och möter någon som spelar efter den politiskt korrekta agendan. Det funkar mot någon som man kan ställa till svars som Maria Larsson, men inte mot någon random snubbe på UD. Det blev istället du som fick börja försvara dig...
Tycker inte du ska lägga ner debatter i TV. Du är grym och vi behöver dig. Men det är inte bra om du blir en ofrivillig symbol för en legalisering (vilket du redan är i aktivistkretsar). Låt säga att du hade varit med i Debatt på SVT igår (3 Mars). Du hade du neutralt kunnat delge ett internationellt perspektiv i debatten utan att bli måltavla för politiskt korrekta salvor från förbudssidan.
Och seriöst, får du en debattchans mot Maria Larsson i direktsändning prime time, bara du och hon, så får du inte missa det!
/krp965ert765
Skrivet av Olle 2012-05-08 15:19
Jag uppskattade dina försök att få Maria Larsson att gradera droger, finns det lätta och tunga droger?
Två gånger underlät hon att svara.
Skrivet av MD, PhD 2012-05-24 17:21
Bra Insats
Det går inte att debattera i Sverige om CB om man inte har den "rätta åsikten". Du gjorde bra ifrån dig. Närminnet är försämrat under påverkan men det finns studier som visar på en skyddande effekt mot Alzheimers sjkd. Det finns ett otal artiklar publicerade i år om medicinsk användning av cb för flera olika diagnoserJag själv och mina cb användande kollegor kan naturligtvis inte gå ut med att vi gör det då det skulle få förödande konsekvenser för våra karriärer. I andra länder är det en helt annan syn som du vet. Kary Mullis som fick nobelpriset i kemi 1993 för PCR-metoden har själv sagt att han fick iden om hur man skulle göra under påverkan av psykoaktiva droger. Regelbundet missbruk av alla droger blir man naturligtvis dum av men vår kära alkohol dör man av om man missbrukar. Primära dödsfall finns rapporterade av cannabis men endast i de länder där man blir hängd om man säljer det (Malaysia, Singapore);- )