När jag får tid ska jag - bor mest i Sthlm numera - se över hela den här webbplatsen. Böckerna intill köps, tex, enklare på adlibris.se.
BLOGGTEXT | Publicerad 2011-06-27 22:23 14 kommentarer
Poliser är - säger min erfarenhet - lite mer korkade än folk i allmänhet och när det gäller de som jobbar med narkotika tycks det råda en sorts ansamling av blåögd inkompetens just på det fältet. Eller lyssna på detta inslag som gick i dagens Studio ett. Ett allvarligt problem. Ett intressant ämne. Men en polis som sitter i studion med dumstrut och har absolut inget att säga om någonting mer än att i full blom exponera sin egen alldeles bottenlösa ickekunskap. Varför vet svenska narkotikapoliser ingenting om någonting och varför är deras förmåga att göra en analys på en potatis nivå? Om du inte gjort det så läs den här essän jag skrev för snart tio år sedan om det narkotikafria samhällets idéhistoria. Ger delar av svaret. Nils Bejertots galna tankevärld regerar fortfarande på polishögskolan, vilket inslaget illustrerade. Huh.
BLOGGTEXT | Publicerad 2011-06-21 23:03 5 kommentarer
Den här texten hade man kanske inte hoppat inför om den återfunnits i tidningen Nationell idag eller Salt eller någon annan av den svenska extremhögerns levande och döda spalter, men att den passerat Dagens Nyheters ansvarige utgivare är väl rätt märkligt?
Guatemala's Elections: Clean Polls, Dirty Politics
BLOGGTEXT | Publicerad 2011-06-17 00:01 3 kommentarer
När Kofi Annan och en rad andra promineta personer nyligen kom med sin kritik av det USA-ledda kriget mot narkotikan skrev Maria Larsson detta barnsliga inlägg i Expressen där hon på ett för svensk del pinsamt sätt avfärdade Annan och Mario Vargas Llosa och andra som "maktens cannabislobbyister". Lätt, dumt, genant. Fick just nedanstående från International Crisis Group och man kan bara hoppas att även svenska politiker en dag ska haja att det är sådant hela saken gäller.
BLOGGTEXT | Publicerad 2011-06-15 13:32 4 kommentarer
Lyssnade i går kväll på P1:s entimmessändning om Göteborgskravallerna vilket var både upplyftande o tragiskt. Som America Vera-Zavala konstaterade tyder allt på att - jag skrev flera artiklar på det temat i Expressen när det begav sig - våld lönar sig, o att det blir ännu en bekräftelse på det när vi nu tio år senare sitter o diskuterar vad som hände i Gbg utifrån kravaller, gatstenar, skott o eld i stället för att prata om vad Göteborg o hela dåtidens våg faktiskt betydde POLITISKT. Dagens radikaliserade Latinamerika och den arabiska våren är på många sätt direkta konsekvenser av de tankar, aktionsformer, nätverk, kommunikationsstrategier, nya demokratisyn o respekt för heterogenitet (convergence in diversity) som föddes i och med globaliseringsrörelsen. Men eftersom media på många sätt är ett skämt - extremt förutsägbart, lätt manipulerat, ett redskap - så blir o blev det ingen diskussion alls om ingen kastar sten. O en diskussion om stenkastning o politik är ju bättre än ingen alls. För ett halvår sedan tog jag o en kollega kontakt med olika redaktioner för att göra reportage apropå tioårsdagen av Gbg men vi ville inte diskutera saken i ett provinsiellt våldsperspektiv utan just prata om politik o förändring. Vilka värderingar som ställdes på huvudet, hur facket identitetskrisade när folk intog gatorna, de nya mediestrategier som växte fram (nu tydligt konkretiserade i Nordafrika o Mellanöstern), kritiken av alla former av ledarledda revolter, etc. Men inga nappade. Våld, stenar, polis, rånarluvor, fängelse, fönsterkross - det lilla våldtagna Göteborg - var det som lockade media nu som då. Det lokala. Sorgligt, men kanske begripligt för den som sett medielogik inifrån. Vera-Zavala lyfte programmet på ett sätt som räddade det. Det går givetvis att lyssna på nånstans på sr.se men sändningen har sorterats på ett sätt som gör det omöjligt att hitta. Meddela här please om någon lyckas hitta den. O igen: tack America.
BLOGGTEXT | Publicerad 2011-06-06 08:45 2 kommentarer
Ser ut som om den närmast desperata ansträngning Mario Vargas Llosa och några andra gjorde - beskriven i denna krönika i torsdags - för att hålla fujimorismen borta från makten i Peru till slut gav utdelning. Håller sig nuvarande siffror vinner Ollanta Humala med några få procent och till den latinamerikanska vänstervågen kan läggas ännu ett land. Vad Humala egentligen står för och vilka hans yttersta avsikter är är inte lätt att veta eftersom, som Vargas Llosa påpekat, det mesta som stått om honom, även i så kallat seriösa medier, har varit sanslös antipropaganda. Hans ambition att beskriva sig som en Lula snarare än en Chávez är sannolikt mest valtaktik - alla vill klä sig i Lulas framgångar - men det finns annat som pekar på att han faktiskt lagt idéerna om en mer militär socialism och den patetiska nationalismen bakom sig. Bara att hoppas det stämmer.
Händelsen är hur som helst mycket intressant ur ett kontinentalt perspektiv. När högern segrade i Chile förra året spådde många början på den latinamerikanska vänstervågens slut, men sedan segrade Dilma Rousseff i Brasilien - det enda land som är stort nog att ensamt slå an kontinentala toner - och nu Humala i Peru. Jag skrev i januari rapporten "Latinamerika, vänstern, framtiden" för tankesmedjan Arena Idé och den kan fungera som hjälp för den som vill förstå de senaste tendenserna i vågens progressiva och mindre progressiva drag. Finns att ladda ner här. För er som läser spanska finns några nyktra analyser av bakgrunden till Humalas seger på BBC Mundo. El País har också ett antal intressanta artiklar här o här o här.
BLOGGTEXT | Publicerad 2011-06-05 14:17 1 kommentar
Blev till slut en hel del mediegrejer om rapporten från bland andra Kofi Annan jag nämnde i torsdags. Såväl Ekot som P1-morgon och Studio ett gjorde bra inslag under fredagen. Björn Fries talar som vanligt klokt i P1-morgon apropå utspelet och i Studio ett debatterade jag i fredags med Gunnar Ågren, fd chef för Folkhälsoinstitutet. Det Ågren säger om legalförskrivningsförsöket i Stockholm på 1960-talet är vederlagt om och om igen av forskare, senaste i boken Narkotika (Norstedts juridik 2011), men det trots det återvinns det fortfarande av försvarare av svensk linje. Mer relevant än en svensk egenhet från 60-talet i en diskussion om legalisering/avkriminalisering är rimligen de aktuella erfarenheterna från Holland och Portugal, som ger stöd för något helt annat än det Ågren företräder. Och det som påstods om koppling mellan cannabis och schizofreni kan med fördel kompletteras med detta inlägg.
Leading world politicians urge paradigm shift on drugs policy
BLOGGTEXT | Publicerad 2011-06-02 10:41 7 kommentarer
I slutkapitlet i min bok Cocaína förs en diskussion om framtiden för droger och drogpolitik, bland annat baserad på den rapport som för några sedan kom från de tre ex-presidenterna Ernesto Zedillo (Mexiko), Fernando Henrique Cardoso (Brasilien) och César Gavíria (Colombia) och deras krav på ett slut på "the war on drugs" och en uppmaning om ett helt nytt sätt att angripa det globala problemet. Nu har deras initiativ spridit sig till än mer prominenta personer som Kofi Annan och Javier Solana och idag hålls en presskonferens i New York som lär bli inledningen på en ny tid. Tror jag. I svensk press har det vad jag vet inte stått nånting men här lite att läsa:
The Guardian: Leading world politicians urge paradigm shift on drugs policy
The Guardian: Many agree, none act: to ease untold misery, legalise drugs
The Independent: A 'war' we should fight no longer
I morgon fredag har också dokumentären Breaking The Taboo, om Fernando Henrique Cardosos politiska kamp för just ett paradigmskifte i drogfrågan, världspremiär. Här en trailer. Det lite komiska, som också var en poäng i Cocaína och som Guardian korrekt konstaterar, är att det bara är före detta makthavarare som kommer ut i detta ärende. Säger något.



Samlade essäer, krönikor och reportage om liv, död, knark, män, manipulation och megastäder.

Politiskt resereportage om Latinamerikas radikala förvandling. Inbunden utgåva slutsåld.

Om djurrättsrörelsens genombrott och andra laddade frågor: Vem har rätt att döda och varför?



Skrivet av Erik 2011-06-29 13:26
-
Tyckte mest polisen i intervjun framstod som ödmjukt försiktig i sina svar. Sa flera gånger saker som typ "det beror på vilken statistik man tittar på", "det är en stor fråga" osv, vilket jag tolkade som att det överlag är svårt att ge säkra svar på frågorna dom ställde till honom.
Det kan inte vara så att det är en del andra som är lite väl säkra på att de sitter inne med de rätta svaren och sedan reagerar när någon ger en mer försiktig tolkning av sakernas tillstånd?
Skrivet av eva 2011-06-29 13:49
sasa
Är det en försiktig tolkning att säga emot all modern forskning, vilken visat om och om igen att Cannabis är en lätt drog? Gäller detsamma när Republikanska kongressledamöter förnekar klimatförändringarna? De brukar också säga att ''det beror på vilken statistik man tittar på", "det är en stor fråga" osv.
Skrivet av Erik 2011-06-29 14:58
Sv:sasa
Sasa: Jag kanske misstar mig, men jag hörde inte att Cannabis nämndes i intervjun?
Det jag tänkte på angående hans försiktiga svar var svar av det slag som han gav när han blev tillfrågad om kokainet ökat (vilket i sig inte är en helt tydlig fråga). Svaret lät ungefär såhär: "Det är svårt att svara på. Den beslagtagna mängden kokain hos tullen och polisen har varit ganska densamma de senaste tio åren. Antalet beslag har ökat, men det kan också bero på att vi eventuellt lagt mer resurser på det. Vi har rapporter från beroendecentrum som visar på att det ökat ganska kraftigt i vissa grupper. Det jag kan se är att det blivit en kulturell skillnad...och jag tror att vi har fler användare idag än för femton år sedan."
Men visst, han kanske är bottenlöst okunnig i dessa frågor, vad vet jag.
Skrivet av Orange 2011-06-29 17:04
Erik, det är en sak att vara försiktig, men en helt annan att framstå som okunnig och intetsägande. Polisens kunskaper inom narkotikaområdet sträcker sig tydligen inte längre än till myter och anekdotiska bevis.
Skrivet av magnus 2011-06-29 17:07
hej erik. är möjligt att jag tog i. håller med om att den första delen mest präglades av att han svarade ärligt att han inte visste någonting om någonting o det är sant att det väl är "ödmjukt" o skulden till samtalets meningslöshet kanske ska läggas på studio ett som helt enkelt bjöd in fel person. men när det intressanta ämnet om vad allmänheten bör informeras om kom upp måste du väl hålla med om att det blev komiskt på gränsen till tragiskt. om det nu är så att det finns livsfarligt gift i det kokain som säljs i sverige är det väl en relevant uppgift att informera om - som den inbjudne professorn, mer nykter, tyckte i sitt intressanta uttalande om vad som är det farligaste med kokain - men istället tyckte polisen att man bara ska rapa o rapa o rapa frasen om kokainets farlighet I SIG. en väl dokumenterad uppgift är att nitton av tjugo personer som använder kokain aldrig utvecklar något beroende. det betyder inte att drogen inte är farlig - absolut inte - men det visar att det är helt andra saker som skapar missbruk än drogernas farlighet i sig. sådana sanningar kommer svenska poliser aldrig att säga o det beror på att det är helt nerdrogade på nils bejerots teser. fetpundare.
Skrivet av Erik 2011-06-29 23:42
-
Orange: Polisens svar kanske berodde på att det råder okunskap eller osäkerhet om hur det ligger till inom vissa områden. Vem kan exempelvis ge säkra svar på om "kokainet ökar"? Frågan är ju helt flummig i sig.
Den svenska poliskårens samlade narkotikakompetens har jag i övrigt inte tillräckligt med kunskaper om för att uttala mig om.
Magnus: Jag håller helt med dig om att det är (tragi)komiskt, och samtidigt absurt, att man inte skulle informera om att kokain innehåller gift. Jag kan tänka mig att polisen ifråga kanske tänkte något i stil med att det idealiskt sett borde räcka med att informera om att kokain är farligt i sig, för då borde ingen ta det och då kommer ingen få gift i sig heller. Men så funkar det knappast.
Skrivet av magnus 2011-06-30 11:00
exakt erik, så funkar det knappast. känns lite på tiden att svensk polis börjar förhålla sig till hur saker funkar i stället för hur de inte funkar.
Skrivet av Erik 2011-07-06 23:36
Word! Tack för tråden till Den Nationella Baksmällan. Lätt det bästa jag läst i frågan på svenska. Uppskattar ärligheten. Sveriges politikers och polisers inställning till saken är ett fullständigt skämt, ett mycket tråkigt sådant.
Skrivet av Göteborg 2011-07-08 18:23
Debatt på axess
http://www.axess.se/Tv/webbtv.aspx?id=2499
Skrivet av Rolf A 2011-07-08 19:05
Det finns en undertext i detta att Sveriges Radio regelmässigt som expertis konsulterar poliser eller tullare i narkotikafrågor, nämligen den att narkotika bäst förstås ur polisens och tullens perspektiv..
Skrivet av atw 2011-07-17 22:31
xx
http://www.latinamerika.nu/bolivianerna-mindre-fattiga'
apropå ngt helt annat, sett detta?
Fler än 1 miljon bolivianer har sedan 2007 tagit steget upp ur den extrema fattigdomen. Det meddelade IMF:s representant i Bolivia, Gabriel Lopetegui, under ett besök i landet i början av juli.
Enligt rapporten som presenterades i La Paz den 1 juli minskade antalet extremt fattiga som lever på mindre än en dollar om dagen med hela 11 procent mellan 2007 och 2009. 2007 var siffran 37 procent av befolkningen och 2009 var samma siffra endast 26 procent. Med en befolkning på nära 10 miljoner betyder detta att cirka 1,1 miljoner människor blivit lite mindre fattiga.
Skrivet av magnus 2011-07-18 00:25
xx
tack atw. hade jag inte sett.
Skrivet av E 2011-07-21 01:12
http://www.dn.se/nyheter/sverige/jim-glommer-nycklarna-och-mobilen-varje-dag
Läs den här biten av DNs lysande journalistik
Skrivet av E 2011-07-21 01:19
Källkritik, DN?
"Jim" i artikeln jobbar för kristdemokraterna, nedan ses han stå bredvid Sofia Modigh i nån nykteristtischa.
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281875_10150324610875984_782285983_9386647_3883291_n.jpg
Är det det här de 50 miljonerna från staten för anti-cannabispropaganda går till?