Bor i Sthlm och Bogotá och skriver just nu mest om södra Amerika. Här kan du köpa böcker, följa blogg och hitta läsning om Latinamerika.
Högern segrar igen
BLOGGTEXT | Publicerad 2010-05-31 01:58 8 kommentarer
Som jag antytt i tidigare inlägg var de opinionsundersökningar som visade att Antanas Mockus hade en reell chans att vinna dagens colombianska presidentval för mycket gjorda i storstäderna och därmed värdelösa. Uribismons kandidat Juan Manuel Santos - i egenskap av fd försvarsminister ytterst ansvarig för flera av de människorättsskandaler som just nu skakar landet - vann stort med 47 procent mot Mockus 21 procent. En praktseger. Och han kommer, om inget sensationellt händer de närmsta veckorna, lätt vinna i andra omgången 20 juni. Colombia går därmed vidare i den rikting som slogs in på i och med kongressvalet i mars då högern stärktes ytterligare och flera partier bildade av kriminella godsägare tog sig in i kongressen.
Slutsatsen man kan dra är flera men franför allt: a) Colombia är ett land vars folk fortsätter att efterfråga aukoritära lösningar på landets problem. Skulden till detta vilar tungt på Farc, som i princip är den kraft som skapat och under nollnolltalet underhållit Alvaro Uribes militärpopulistiska projekt, det som nu alltså blir kvar vid makten. b) I Colombia bryr sig väljarmajoriteten inte om huruvida politiker, kongressledamöter eller regeringar arbetar med lagliga eller olagliga metoder så länge de håller gerillan på mattan. c) Den femtio år långa konfliktens grundläggande problem - fattigdom, jordkoncentration, korruption o en allt mer sofistikerad knarkhandel - har nu hamnat ännu ett snäpp längre från sin lösning o det lär nu bli mer av åtgärder som är effektiva på fem års sikt men förödande i ett femtioårsperspektiv. d) Den redan förödande konflikten med Venezuela kommer att tillta, och ett krig är allt mer sannolikt.



Samlade essäer, krönikor och reportage om liv, död, knark, män, manipulation och megastäder.

Politiskt resereportage om Latinamerikas radikala förvandling. Inbunden utgåva slutsåld.

Om djurrättsrörelsens genombrott och andra laddade frågor: Vem har rätt att döda och varför?


Skrivet av martin 2010-05-31 10:50
mano narco...
Synd att inte ens 50% tyckte det var värt att rösta. Verkar också vara omfattande valfusk, fördel Santos.
http://www.europapress.es/internacional/noticia-colombia-mision-observacion-electoral-colombia-denuncia-compra-votos-favor-santos-20100530222204.html
Något krig kommer det nog inte att bli, hoppas jag. Däremot så blir det nog tråkigt för de hundratusentals colombainer och venezolaner som livnär sig på gränshandeln. Fast, vem vet, båda ledarna är ju hetlevrade och nyckfulla, kanske står Chávez och Santos snart där och kramas och kallar varandra "bröder". Jag hoppas verkligen att gränshandeln kan återupptas.
Skrivet av David 2010-05-31 13:09
Intressant, Magnus, håller med dig i att den colombianska allmänheten i mångt och mycket förblindats av Uribes militärpopulism och att det inte verkar spela någon roll vad politikerna egentligen gör, förutom att hålla FARC i schack. Men det här med krig, tror du det verkligen är en möjlighet med de historiska band som länderna har? Dessutom definieras ju hela Chávez regionala projekt ALBA av att ena Latinamerika (rent idealt naturligtvis, du har säkert en annan åsikt), inte splittra kontinenten genom krig. Så, vad är det som är så allvarligt att risken för krig kommer att tillta? Har vi underskattat risken för krig?
Skrivet av magnus 2010-06-01 00:11
martin: yep, hela grejen hur regeringen (santos) använde sitt program familias en acción för att köpra röster är ju rena rama venezuela. skandal. å andra sidan säger den mesta rapportering - inte minst från claudia lópez på moe - att det här valet trots allt gått renare till än alla andra i landets historia. colombia tar alltid steg både framåt o bakåt på samma gång.
david: nej jag tror nog inte riktigt heller på ett krig, men i o med usa:s krig mot narkotikan har hela den här konfliktdynamiken börjat leva sitt eget liv o colombia blir allt mer likt israel i sina lätt statspsykopatiska drag. o med chávez, alltid i desperat behov av fiender, kan vad som helst hända. jag litar inte på någon av dessa män.
Skrivet av Ola 2010-06-01 11:48
Tur i oturen att Venezuelas armé är totalt ineffektiv, inkompetent och helt otränad i strid. De kan ju tex inte ens flyga sina nyinköpta ryska Sukhoi, på sin höjd lågsniffa över Caracas i ett rent propagandasyfte. Sedvanligt ordkrig och handelskrig ligger väl närmast till hands framöver.
Skrivet av Tidningen Anti 2010-06-01 18:35
Rapport från Colombias val
Här Julia Svanbergs reportage från valets Colombia, som avslöjar/bekräftar hur U-partiet o de konservativa köper röster på landsbygden.
http://tidningen-anti.se/?artikel_id=301
Skrivet av halfcolombian 2010-06-08 01:28
Mockus grodor
Det är väldigt svårt för Mockus att kunna studsa tillbaka på så kort tid och återvinna förtroendet. Jag önskar att han bara hade kunnat följa mallen för en president eller politiker aningen mer än vad han gjort.
Visserligen så är hans filosoferande och starka, udda personlighet det som gjort honom populär. Men i frågor om religion, chavez, utlämning av uribe, och andra saker så önskar jag att han bara kunde svarat kort och förutsägbart som en politiker bör göra. Han var FÖR ärlig och filosoferande och klantade till det. Han måste tänka ut sina svar INNAN han får frågorna, inte grubbla över dem medans han får dem. Folket vill inte ha någon filosof som konfronterar en så hotfull granne som chavez , och även Ecuadors Correa. De känner sig ensamma i striden mot guerillan och vet att grannländerna står på FARCS sida.
Det enda som möjligtvis kan stärka honom är de sista debatterna mot santos. Brukar följa dem på youtube. Fast man vet aldrig hur det går. Colombianer styrs mycket av fördomar, Petro som i mina ögon är den bästa talaren av alla och som jag tycker svarade väldigt bra i debatterna, gick inte så bra som jag trodde. Men de skulle aldrig tillåta någon ex-guerillaman att bli president. I alla fall inte 2010. Hur bra han än är.
Många av colombianerna tycker att Santos seger var så stor att den här andra omgången bara är bortkastade pengar. Vi får väl se, men det ser jäkligt mörkt ut för Mockus.
Skrivet av magnus 2010-06-08 18:00
xx
håller helt med. petro är en överlägsen kandidat, men omöjlig p g a sin gerillabakgrund. sorgligt. mockus är mästare i otydlighet vilket slår tillbaka på honom själv o han kommer givetvis förlora stort även om jag tycker högerns attacker just på punkterna religion, chávez o ev utlämning av uribe var patetiska o obehagliga. vad mockus faktiskt sade som svar var ju helt rimliga saker - som att han skulle följa den colombianska konstitutionen - o det var bara maffians spinndoktorer som fick det att se galet ut. ändå håller jag med om att mockus är en dålig kandidat. lika bra att börja hoppas på 2014 o att polon o hela colombia mognat då. kanske kan hända. högerpopulism är aldrig hållbart i längden. inte vänster heller för den delen. ser just nu mörkt ut för både colombia o venezuela.
Skrivet av halfcolombian 2010-06-08 20:43
Valfusk?
LYSTRING!!!
Det här kanske är RENT LARV men JÄKLIGT intressant är det i alla fall. Valfusk håller på att uppdagas MED FOTOBEVIS. De för hand ifyllda formulären från vallokalerna jämförs med de publicerade resultaten. Vet att facebook kanske inte är världens tillförlitligaste källa men kolla in ändå: http://www.facebook.com/group.php?gid=125122644187981&ref=ts