Bokförlaget Atlas
När jag får tid ska jag - bor mest i Sthlm numera - se över hela den här webbplatsen. Köpfunktionen till böckerna här intill funkar till exempel inte.
Alla texter
Arkiv 2014
› Visa senaste 10
november (2 st)
oktober (5 st)
september (4 st)
augusti (4 st)
juli (3 st)
juni (2 st)
maj (5 st)
april (6 st)
mars (5 st)
februari (4 st)
januari (8 st)
Arkiv 2013
december (3 st)
november (3 st)
oktober (1 st)
september (5 st)
augusti (5 st)
juni (1 st)
maj (10 st)
april (9 st)
mars (9 st)
januari (4 st)
Arkiv 2012
december (1 st)
november (2 st)
oktober (9 st)
september (6 st)
augusti (5 st)
juli (6 st)
juni (3 st)
maj (9 st)
april (3 st)
mars (10 st)
februari (1 st)
januari (6 st)
Arkiv 2011
december (4 st)
november (4 st)
oktober (3 st)
september (8 st)
augusti (4 st)
juli (1 st)
juni (11 st)
maj (4 st)
april (4 st)
mars (5 st)
februari (5 st)
januari (6 st)
Arkiv 2010
december (3 st)
november (9 st)
oktober (20 st)
september (16 st)
augusti (7 st)
juli (1 st)
juni (2 st)
maj (8 st)
april (12 st)
mars (9 st)
februari (8 st)
januari (25 st)
Arkiv 2009
december (5 st)
november (16 st)
oktober (16 st)
september (12 st)
augusti (13 st)
juli (20 st)
juni (13 st)
maj (21 st)
april (15 st)
mars (10 st)
februari (16 st)
januari (18 st)
Arkiv 2008
december (13 st)
november (2 st)
oktober (1 st)
september (1 st)
augusti (3 st)
juli (3 st)
maj (1 st)
april (3 st)
mars (1 st)
februari (3 st)
januari (7 st)
Arkiv 2007
december (6 st)
november (4 st)
september (1 st)
juni (1 st)
mars (2 st)
februari (6 st)
Arkiv 2006
december (3 st)
november (2 st)
oktober (4 st)
september (3 st)
juli (5 st)
juni (3 st)
maj (4 st)
april (3 st)
mars (2 st)
februari (5 st)
januari (2 st)
Arkiv 2005
december (2 st)
november (2 st)
oktober (1 st)
september (1 st)
augusti (1 st)
maj (1 st)
mars (3 st)
februari (1 st)
januari (2 st)
Arkiv 2004
december (1 st)
januari (1 st)
Arkiv 2003
december (1 st)
september (1 st)
maj (2 st)
april (1 st)
februari (1 st)
Arkiv 2002
december (2 st)
oktober (1 st)
september (2 st)
maj (2 st)
april (1 st)
mars (2 st)
februari (1 st)
januari (1 st)
Arkiv 2001
oktober (1 st)
september (1 st)
augusti (2 st)
maj (1 st)
mars (2 st)
Arkiv 2000
december (1 st)

Gott, ont, rätt

BLOGGTEXT | Publicerad 2010-01-24 08:26   22 kommentarer

Lyssnade på Filosofiska rummet Värde är lika med njutning o håller förstås med Doktor Brax i det han säger - invändningarna från Jeanette Emt kändes väldigt mediokra för att komma från en filosof - men jag hajar verkligen inte vad som skulle vara nytt i detta. Väl bara gammal vanlig hedonistisk utlitarism, eller missade jag nåt?

Stäng
 

Skrivet av ERik 2010-01-24 15:47

Utilitarism

Jag har svårt att se att utilitarismen skulle få något större genomslag nu, eller kanske någonsin. Som filosofi är den ju oftast logiskt stringent och konsekvent, men det kommer vara allt för många som på rent intuitiva plan opponerar sig mot att människor inte skulle ha något människovärde. Det gör helt enkelt ont att se andra lida, trots att det kan vara för en god sak. Tror det kan vara evolutionärt, ärligt talat. Rawls var väl inne på det - inte att det var evolutionärt - men att utilitarismen intuitivt kändes fel, varför han gjorde sitt bästa för att ta fram en alternativ samhällsteori.

Som man kanske kan ana tror jag inte på utilitarismen. Även om alla mina övertygelser är preliminära, i enlighet med Marx uppmaning att ifrågasätta allt. :-)

Anmäl

Skrivet av magnus 2010-01-24 16:59

xx

hej erik. att navigera efter vad som "intuitivt" känns fel tycker jag är en konservativ hållning. ta aborten. har nog känts intuitivt fel i många tider o först när förnuftet tog makten över religionen fick vi en vettig ordning, som - tror jag - skapar mycket mindre lidande för alla inblandande. som du säger: det gör ju så ont att se andra lida. är ju utilitarismens själva grundbult du referar till där o får det att se ut som ett argument mot. hajar inte heller varför det är så viktigt att hävda att människor har människovärde, räcker det inte med att konstatera att alla människor har värde, en jävla massa olika värden dessutom? vad är det med detta MÄNNISKO som är så viktigt?

Anmäl

Skrivet av Anna 2010-01-24 17:35

Varför utilitarism?

Det jag inte förstår med utilitarismen är varför man överhuvudtaget ska värdesätta lycka/njutning. Finns det något argument som inte blir ett cirkelresonemang, det vill säga att vi ska eftersträva njutning därför att det är njutningsfullt...

Jag tror inte på gud eller att livet har någon objektiv mening, vi människor får hitta på vad som betyder något. Och då fattar jag inte varför man just väljer njutning som den enda sak som har ett värde i sig.

Anmäl

Skrivet av magnus 2010-01-24 18:12

xx

frågan "i sig" är väl central. vad annat har värde i sig menar du? o vi kan väl ta djur i stället för människor som exempel. om jag försöker vrida halsen av en katt så försöker alla katter fly ur den situationen. är inte det nåt sorts tecken på att de inte gillar det? blir det inte lite futtigt med en moral som inte sträcker sig utanför människan?

Anmäl

Skrivet av Anna 2010-01-24 19:44

Är det nåt jag inte fattat?

Nej, jag kan inte argumentera för att något har ett värde i sig, även om jag personligen värdesätter en massa saker som vänskap, kärlek, kunskap, glädje, sorg och så vidare, även när det ger mig obehag. Min poäng är att jag inte tycker att en utilitarist heller kan argumentera för att just lycka/njutning har ett värde i sig, eller varför det skulle det vara mer värt än något annat. Övertyga mig!

Jo, jag tycker också att moralen borde sträcka sig längre än människan och jag tvivlar inte en sekund på att en torterad katt plågas, men är det argument för utilitarism?

Anmäl

Skrivet av magnus 2010-01-24 19:59

xx

det handlar väl om att hitta ett värde som tycks gälla alla kännande varelser o då är det nog bara lust o lidande som står pall för det kravet. i alla fall vad jag vet. de religiösa har ju en annan måttstock, men de tänker ju inte utan tror o hoppas bara. jag tycker utilitarismen är kall o tråkig på många sätt men vad jag kan se är det ingen annan etik som ger bättre svar på de flesta frågor. fattar inte varför den provocerar så många så mycket. är väl bara o eränna den, ta konsekvenserna o gå vidare. etiken slutar ju inte där. börjar bara.

Anmäl

Skrivet av Erik 2010-01-24 20:34

Util

Nja, riktigt konservativt tycker jag inte att det är att navigera efter känsla, vilket väl intuition i någon mån är. Det är väl snarare så att tanke och känsla sällan eller aldrig är åtskilda vid roten. Det försigår ju en hel del dialektik där emellan, mellan tanke och känsla. Men jag tycker absolut på att normativa ställningstaganden ska underbyggas med goda argument förankrade rationellt och förnuftsmässigt tänkande. Och sådana har det ju formulerats många som vänder sig emot utilitarism, utan att de för den saken är baserade på tro eller metafysik. Rawls är ju ett exempel, annars finns sådana samtida tänkare som Thomas Christiano och David Estlund (Tyvärr skriver de som krattor, båda två. Språket alltså.)

Jag håller inte med om att det var utilitarismen som jag skisserade där med några ord. Tvärtom - om två personer njuter av att tortera en tredje är deras njutning mer värd än det lidande som de åsamkar den de torterar, enligt vissa utilitarister. Det var det jag menade med lidandet. De flesta skulle ändå tycka att det var fel att en person led, även om de två torterande njöt. Så utilitarism i den formen tror jag många har svårt att ställa upp på. Men sedan finns det givetvis andra former och grenar och inriktning av utilitarismen som är lite mer sofistikerade i sina resonemang.

Ifråga om just MÄNNISKO-värde håller jag nog med dig. I alla fall såhär spontant. Det finns många olika värden. Frågan är hur man ska värdera alla olika. Och där tycker jag inte att utilitarismen ger några tillfredsställande svar.

Anmäl

Skrivet av magnus 2010-01-24 21:36

xx

problemet är ju att jag menar att de där invändningarna just är baserade på tro o jag brukar kalla de tänkarna för kristna ateister. rawls teori om rättvisa tycker jag är den bästa teori om det ämnet jag känner till - inte minst slutsatsen att rättvisa inte är ett mål I SIG som en del socialister tycks mena/tro. men när han ska attackera utilitarismen blir han ju just kristen o flummig. alla de där gamla invändningarna att två som kåtar upp sig på att såga ihjäl en tredje är ju bra kritik, men problemet är att alla andra etiska system har mkt värre o fler invändningar som kan riktas mot dem. det minst dåliga är bäst. en hink som läcker lite är bättre än en som läcker mycket. i alla fall för mig. martha nussbaum har ju försökt komplettera rawls i sin så kallade capability-approach, men jag tycker inte hon imponerar. nedan en recension jag skrev av henns bok frontiers of justice:

http://www.magnuslinton.com/2006/01/sympatiskt-men-platt?blogtexttype=0

Anmäl

Skrivet av Erik 2010-01-24 22:22

Känsla och förnuft

Hinner inte läsa din recension så ingående nu, men tack för länken. Ska kolla senare om jag får tid.

Men en intressant följdfråga till det du skrev är ju varför exemplet jag gav med två som roar sig på en annans bekostnad är en bra invändning. Är det möjligen för att det känns så fel - även om det kan sanktioneras rent förnuftsmässigt med en utilitaristisk etik. Det tycker jag är en intressant fråga att diskutera - varför känns det fel om det är rätt. Det gäller ju även för mig i vissa sammanhang. Jag är ingen konservativ som vurmar för godtyckliga beslut grundade på känsla. Däremot har Dostojevski gjort starka intryck på mig. Hans "Anteckningar från källarhålet" är mycket intressant i sammanhanget, men sina beskrivningar av hur känslorna kolliderar med förnuftet. Samma sak med hans Bröderna Karamazov, som jag inte läst, men som de tog upp på filosofiska rummet för några år sedan.

Det är verkligen en utmaning att leva efter sina övertygelser. I alla fall om de ställer krav på en. ;-)

Anmäl

Skrivet av Sanna 2010-01-24 23:19

Retorik

Tycker många utilitarister borde kalla sig preferensetiker istället. Dels för att utitarismen så många väcker felaktiga föreställningar, men också för att ordet "preferens" (till skillnad från nytta/lycka) är öppnare och direkt för in diskussionen på närmare bestämningar. När jag själv började läsa filosofi hindrande namnet "utalitarism" (som det ju finns många versioner av som ej stämmer överens med populära beskrivningar) att jag hade svårt att ta den på allvar.

Frasen "största möjliga välbefinnande/lycka för så många som möjligt" tror jag också bidragit till att många människor stöts bort. Det ger heller ingen rättvisande bild av många utalitarister, som hellre formulerar sig negativt. Jag tror det är bäst att undvika känslan av en "gradskala", både av retoriska och filosofisk skäl. Återkommer.

Apropå Nussbaum: här ställer Peter Singer cababilities approach mot preferensetik:

http://www.utilitarian.net/singer/by/20021113.htm



Anmäl

Skrivet av magnus 2010-01-25 00:57

xx

erik: är inte så mkt för att det KÄNNS fel - du verkar väldigt inne på detta med "känsla" :) - utan för att det driver in allt i denna gigantiska mätproblematik som är utilitarismens svaga sida. men att det är svårt att mäta lust o lidande betyder ju inte att man bör avstå från att försöka. all modern praktiserad etik gör ju för övrigt det.

sanna: håller med om att preferensutilitarism är en rimligare variant, men jag gillar inte detta att justera saker o ord bara för att inte folk ska bli stötta. filosofi måste hålla sig ren från populism om den ska vara intressant. stort tack för länken. ska läsa.

Anmäl

Skrivet av magnus 2010-01-25 01:02

xx

o just det: min grundfråga ligger kvar - hade brax nåt nytt att komma med, han har ju ändå skrivit en avhandling, eller var det bara en bugning inför sina svenska lärare?

Anmäl

Skrivet av Erik 2010-01-25 01:35

-

Jo, visst är jag inne på känsla - det är sjukt viktigt med känslor. Det delar jag ju med utilitarismen - betoningen på känslan (av lycka, i det fallet).

Men i alla fall. Jag tror att man får problem med en del intuitiva uppfattningar av rätt och fel hos folk om man ska praktisera utilitarism fullt ut i någon större skala, och det är intressant att nysta i den problematiken. Jag tror inte att det, åtminstone inte endast, är socialt det här med moral. Jag tror mycket moral är en evolutionär historia.

Men det är givetvis inget som säger att det inte kan ändra sig för det. Vi lever trots allt, som Marx lär ha sagt, i mänsklighetens förhistoria.

Anmäl

Skrivet av magnus 2010-01-25 08:59

xx

exakt. allt ligger framför oss. men moral är väl lite som ekonomi; vissa vill se en lugn o evolutionär utveckling (=konservatism) o andra är mer dragna åt snabba o drastiska språng (=radikalism). jag tillhör de senare. i båda fallen.

Anmäl

Skrivet av Erik 2010-01-25 17:35

-

Vet inte om du insinuerar om mig nu, men vill och vill, det vette tusan. Jag tror det finns en del evolutionära hinder för att för snabba förändringar helt enkelt. Men jag kan givetvis ha fel. Om det nu är konservativt att tro det så får det väl vara det, men jag tycker mest sådant eketterande försvårar samtal om saker som inte borde dras ner på en nivå av förenklad politisk polemik. Typ Andreas Malm-nivå. Vi kan bättra än så.

Anmäl
Skriv ordet i bilden och klicka på knappen 'Skicka' för att anmäla inlägget nedan.

Skrivet av magnus 2010-01-25 18:25

xx

menade verkligen inte att ta ner samtalsnivån erik. alla är vi konservativa - jag med - på olika sätt o ordet har inte nån i alla lägen negativ laddning för mig. tycker dock att ett för stort fokus på det evolutionära just riskerar bli bakåtsträvande o jag skulle i ett resonemang om etik lägga mkt mer fokus på förnuft än på evolution. men att bara rusa framåt utan koppling bakåt går givetvis inte. helt överens där.

Anmäl

Skrivet av David Brax 2010-01-27 21:10

Vad Nytt?

Just precis: jag googlar mitt namn ibland. Sedan press-releasen har det blivit riktigt lustigt.

Hur som helst, du hade en fråga: vad är nytt? Dels så är min teori Meta-etisk: dvs. Den säger att värde och njutning är samma sak, inte bara att njutning har värde.

Den bygger också på en naturalistisk nätverksanalys av värdetermer, och en kausal teori om mening: Så vitt jag vet har denna approach inte tillämpats som stöd för hedonismen tidigare.

Dels baserar jag ett argument för hedonismen på iakttagelsen att hedoniska processer spelar en central roll i förklaringen av vår värderande praxis. Andra "värden" har annars en tendens att undermineras av sin förklaring. Iakttagelsen är baserad på empirisk forskning, vilket är relativt ovanligt inom metaetiken.

Slutligen utvecklar jag ett "pleasure" begrepp som definierar pleasure som upplevelser av gillande som har sig själva som del av sitt objekt.

Det är väl, i kort, de mer generella nyheterna i mitt arbete.

mvh David Brax

Anmäl

Skrivet av magnus 2010-01-28 01:20

xx

oki david, tack. skoj att du hittade hit. lyssnade sen på programmet med dej o forsman veckan därpå också o då klarnade en del grejer. ska försöka läsa avhandlingen när jag får tag på den. allt gott./m

Anmäl

Skrivet av David Brax 2010-01-28 08:21

Avhandling

Du hittar avhandlingen på david.brax.nu. Eller så kan du ju titta förbi, eller uppge en adress, när du är i Stockholm härnäst, för ett exemplar i bokform.

David

Anmäl

Skrivet av magnus 2010-01-28 08:34

xx

toppen. tack. tar ner den från webben. roligt by the way o se att du är ett papaya med lime-freak. jag med. ett kilo om dagen.

Anmäl

Skrivet av David Brax 2010-01-28 13:51

Papaya

Ah, du har hittat min frus blogg förstår jag.

Anmäl

Skrivet av magnus 2010-01-28 17:19

xx

var det då i guess. hälsa att hon har bra smak.

Anmäl
Kommentera
Beskrivning
Rubrik
Alias
Kommentar
Din e-postadress
Skriv ordet i bilden
Du är som användare själv ansvarig för innehållet i dina kommentarer.
Böcker/Books
Cocaína: A Book on Those Who Make It
Breathtaking investigative journalism from the front line of the cocaine trade. BUY
De hatade
Om EU-kris, modern fascism och den europeiska radikahögerns nya måtavlor.ENGLISH
Cocaina
Om kokainets blodiga produktion och pulvrets växande roll som bränsle i krig och politik. ENGLISH
Kött på flykt
Samlade essäer, krönikor och reportage om liv, död, knark, män, manipulation och megastäder.
Americanos
Politiskt resereportage om Latinamerikas radikala förvandling. Inbunden utgåva slutsåld. ENGLISH
Veganerna
Om djurrättsrörelsens genombrott och andra laddade frågor: Vem har rätt att döda och varför?
Arena texter 1993-2013
Antologi. Jubileumsbok med det bästa ur magasinet Arena 1993-2003.
Att störa homogenitet
Antologi. Om kulturell renhet, homogena folk och det som stör bilden av Sverige.
Tungan på vågen
Antologi. Om vågmästeri, balansakter och populism i det samtida Europa.
Aktuella seminarier
Högerextremismen i Europa (Alingsås 3/11)
Högerextremismen i Europa (Göteborg 15/12)
Recenserat
Anabel Hernández: Narcoland - The Mexican Drug Lords and Their Godfathers
Ioan Grillo: El Narco - The Bloody Rise of Mexican Drug Cartels
Sigve Indregard (red): Motgift - akademisk ­respons på den nye høyreekstremismen
Alana Lentin och Gavan Titley: The Crisis of Multiculturalism - Racism in a Neoliberal Age
Börje Olsson (red): Narkotika - om problem och politik
Kofi Annan m fl: War on drugs (rapport från Global Commission on Drug Policy)
Johan Anderberg: Cannabusiness
Antonio Salas: El Palestino - una infiltración de las redes del terrorismo internacional
Wendy Hunter, Kurt Weyland, mfl: Leftist Government in Latin America - Successes and Shortcomings
Sebastian Edwards: Left Behind - Latin America and the False Promise of Populism
Ingrid Betancourt: Även tystnaden har ett slut
Garry Leech: Beyond Bogotá - Diary of a Drug War Journalist in Colombia
Tom Feiling: The Candy Machine – How Cocaine Took Over the World
Alfredo Rangel (red): La batalla perdida contra las drogas: legalizar es la opción?
Marc Gonsalves, mfl: Out of Captivity - Surviving 1 967 days in the Colombian Jungle
Mike Davis: Evil Paradises – Dreamworlds of Neoliberalism
Nikolas Kozloff: Revolution! South America and the rise of the new left
Martin Sivak: Jefazo - Retrato íntimo de Evo Morales
Zoé Valdés: La Ficción Fidel
Bra platser
American Prospect
Counterpunch
Democracy Now!
Eurozine
Guardian Weekly
Information
La Jornada
Le Monde Diplomatique
New Left Review
OpenDemocracy
Sin Permiso
South of the Border News
The Economist
The Nation
Dagspress
Clarín (Argentina)
El Mercurio (Chile)
El Pais (Spanien)
El Tiempo (Colombia)
Folha de Sao Paulo (Brasilien)
La Razón (Bolivia)
La República (Peru)
Los Angeles Times (USA)
New York Times (USA)
Reforma (Mexiko)
Últimas Noticias (Venezuela)
Blogg
Akuhujan
Annika Dalén
Caracas Gringo
Dosis de personalidad
Drogsociologi
Erik de la Reguera
Erik Halkjaer
Erik Jennische
Fri abort
Karolina Ramqvist
George Monbiot
Henrik Jönsson
Isobel Hadley Kamptz
John Swedenmark
Jonas Thente
Kalle Palmås
Kulturekonomi
Lars Vilks
Latin America News Review
Latin American Thought
Linna Johansson
Marc Cooper
Memory in Latin America
Per Wirtén
Rasmus Fleischer
The Latin Americanist
Todos Somos Geckos
Upside Down World