Bor i Bogotá och skriver just nu mest om södra Amerika. Här kan du köpa böcker, följa blogg, läsa artiklar och hitta läsning om Latinamerika.
Arkiv 2010
september (5 st)
augusti (7 st)
juli (1 st)
juni (2 st)
maj (8 st)
april (12 st)
mars (9 st)
februari (8 st)
januari (25 st)
Arkiv 2009
december (5 st)
november (16 st)
oktober (16 st)
september (12 st)
augusti (13 st)
juli (20 st)
juni (13 st)
maj (21 st)
april (15 st)
mars (10 st)
februari (16 st)
januari (18 st)
Arkiv 2008
december (13 st)
november (2 st)
oktober (1 st)
september (1 st)
augusti (3 st)
juli (3 st)
maj (1 st)
april (3 st)
mars (1 st)
februari (3 st)
januari (7 st)
Arkiv 2007
december (6 st)
november (4 st)
september (1 st)
juni (1 st)
mars (2 st)
februari (6 st)
Arkiv 2006
december (3 st)
november (2 st)
oktober (4 st)
september (3 st)
juli (5 st)
juni (3 st)
maj (4 st)
april (3 st)
mars (2 st)
februari (5 st)
januari (2 st)
Arkiv 2005
december (2 st)
november (2 st)
oktober (1 st)
september (1 st)
augusti (1 st)
maj (1 st)
mars (3 st)
februari (1 st)
januari (2 st)
Arkiv 2004
december (1 st)
januari (1 st)
Arkiv 2003
december (1 st)
september (1 st)
maj (2 st)
april (1 st)
februari (1 st)
Arkiv 2002
december (2 st)
oktober (1 st)
september (2 st)
maj (2 st)
april (1 st)
mars (2 st)
februari (1 st)
januari (1 st)
Arkiv 2001
oktober (1 st)
september (1 st)
augusti (2 st)
maj (1 st)
mars (2 st)
Arkiv 2000
december (1 st)
Halvdött
BLOGGTEXT | Publicerad 2010-01-15 23:28 25 kommentarer
Med tanke på att 2 000 personer varje dag läser - eller i alla fall besöker - den här bloggen är det lite konstigt att så få kommenterar. Elina sa en gång att "jamen du är ju så jävla otrevlig" o jag tyckte inte det stämde men hon kanske har rätt. Vore hur som skoj med lite mer diskussion även om jag kanske inte har tid att alltid svara. O så här apropå ingenting ett bra inlägg in Arena-debatten. O här Karolina o Håkans svar till Bill o Bull.
Permalänk:
Böcker/Books


Kött på flykt
Samlade essäer, krönikor och reportage om liv, död, knark, män, manipulation och megastäder.
Samlade essäer, krönikor och reportage om liv, död, knark, män, manipulation och megastäder.

Americanos - pocket
Politiskt resereportage om Latinamerikas radikala förvandling. Inbunden utgåva slutsåld.
Politiskt resereportage om Latinamerikas radikala förvandling. Inbunden utgåva slutsåld.

Veganerna
Om djurrättsrörelsens genombrott och andra laddade frågor: Vem har rätt att döda och varför?
Om djurrättsrörelsens genombrott och andra laddade frågor: Vem har rätt att döda och varför?
Aktuella seminarier
Recenserat
Bra platser
Dagspress
Blogg


Skrivet av ese 2010-01-16 06:13
-
Hej!
Jag upptäckt din blogg nyss och uppskattar den mycket! Har genom den upptäckt Erik de la Reguera och Henrik Brandao Jönsson. Väldigt kul för mig som är intresserad av den politiska utvecklingen i Latinamerika.
Ang. ev. frånvaro av kommentarer kan kanske funktioner på bloggen som ett RSS-flöde för kommentarer och en kolumn som heter "Senaste kommentarer" vara saker som främjar kommenterande. Tyvärr vet jag inte hur man gör detta, men dom funktionerna ser man ju på mångar bloggar iaf.
Tack för en bra blogg!
Skrivet av magnus 2010-01-16 06:16
xx
hej ese. skoj du hittade hit. hälsa erik o hanky om du pratar med dem på deras plaster.
Skrivet av Stefan Moberg 2010-01-16 10:09
otrevlig
Nej, det har väl inte med att du är otrevlig att göra (för det kanske du kan vara ibland) utan snarare att precis som ese skriver så kanske du borde bygga om lite så att det synns att folk kommenterar. Fan jag fattade först idag att om man klickar på "läs kommentarer" så finns det någonting bakom den knappen. Trodde att det inte fanns några kommmentarer eftersom det inte stod någonting i stil med (5) efter "läs kommentarer. Men nu vet jag.
Skrivet av Henrik 2010-01-16 16:08
Kommentarer
Håller med dig. Mycket läsning och få kommentarer. Men det kom in en rolig på min sida nyligen som vill diskutera motståndsrörelsens brott under diktaturen. En sådan borde väcka debatt, tycker man.
www.riojonsson.com/nyheter/lula-ar-en-fegis/#comments
Skrivet av magnus 2010-01-16 16:45
xx
stefan o ese: tack. ska fundera på att bygga om, men att det finns kommentarer står ju uppe till höger vid varje inlägg. det syns väl?
henrik: läste inlägget. skön sida du fått igång. grattis.
Skrivet av august TW 2010-01-17 02:28
xx
precis som de andra sager sa borde du fixa en sadan kolumn med de senaste kommentarerna, sadant lockar tveklost folk att kommentera mer.
kan halla med din tjej om att du har en ganska hard ton ibland i dina inlagg, men den tycker man ju snarare bara borde locka folk att skriva annu mer kommentarer, om de nu blir provocerade. Kan dock sakert avskracka en del fran att kommentera ocksa.
Skrivet av Lasse Bildt 2010-01-17 02:28
vi är med...!
Hej Magnus!
Om Elina (som jag inte vet vem det är) har rätt eller inte ('otrevlig') kan jag inte avgöra, men inte i dessa spalter i alla fall. Tycker jag. Jag har också kommenterat några gånger och har det inte skett mer så beror det antingen på min egen tidsbrist, eller på att du skriver om temata som jag kanske tycker är intressanta, men inte har så mycket att tillägga om... Så kör på bara, det är roligt att läsa och kul att kunna kommentera när man vill!
Skrivet av magnus 2010-01-17 08:29
xx
aug o lass: ok, ska snacka med webbmästarn om en sån funktion. o försöka vara lite snällare.
Skrivet av k 2010-01-17 18:31
....
Jag läser bloggen sen nåt år tillbaka, oftast med behållning, men har såvitt jag kan minnas aldrig lämnat någon kommentar. Besökarantalet är ju som du själv konstaterar högt, så de flesta av oss är väl slöa helt enkelt.
Av de 4-5 bloggar jag läser regelbundet, brukar för övrigt samtliga ha nästintill tomma kommentarsfält. Och nej, jag tycker inte du brukar vara otrevlig...Tack för flera intressanta inlägg/länkar, och fortsätt skriv!
Skrivet av Ola 2010-01-17 19:35
Mer svärta = fler kommentarer
Nej, inte direkt otrevlig, bara så jäkla lyckad: smart, filosofisk, stilistisk, framgångsrik i karriären, skrivit grymma böcker, verkar leva ett spännande och mondänt liv i sydamerika med mojitos och långa semestrar, ser ner på oss svennar som är kvar här i mörkret och snöslasket.
Jag tror att det kan skrämma bort en del kommentarer. Skulle du visa lite mer svärta, personliga nederlag och svaghet skulle nog fler diskutera. Å andra sidan hade det med stor säkerhet lockat fram fler troll och haters, så du kanske ändå ska vara glad för de få kommentarerna.
Ser för övrigt fram emot att du kommenterar olle svennings angrepp på dig och din "drogliberalism" i dagens AB.
Och förresten, när kommer nästa bok och vad ska den handla om?
Skrivet av Annika 2010-01-17 20:09
Tidsbrist...
Jag läser allt med stort intresse, men kommenterar inte så ofta, mest på grund av samma anledning som du inte alltid svarar på kommentarer, dvs tidsbrist.
Skrivet av magnus 2010-01-17 20:48
xx
ola: jag lever inte det där livet o ser verkligen inte ner på någon. trist om det låter så. ska tänka på ton framöver. ang svenning så vet jag inte vad jag ska säga efter som han fantiserar utifrån ett psykologist perspektiv. han är en av sveriges alla mäktigaste miljonärer - bygger just nu en åttamiljoners sommarstuga i västkustens allra mest exklusiva överklassghetto, jo det är sant - o med sånt växer, av rena komplexmekanismer, behovet av att låtsas som om andra "finner arbetarklassens obildad, rentav obildbar". har jag nånsin skrivit det? har jag nånsin tänkt det? ett citat vore ju på sin plats. under 90-talet hade just göran greider o olle svenning en rolig debatt som visade svenning som aristokrat. överklass som låtsas vara arbetarklass är en genre för sig. sök rätt på den debatten. skoj läsning.
Skrivet av Julia 2010-01-17 21:07
...
Läser ofta din blogg (det finns ont om svenskar som bloggar från Latinamerika). Hur länge har du bott i Colombia? Bodde du i Sverige innan? För övrigt håller jag inte med om att Caracas är "ett skithål". Det är ett jätteintressant ställe om man är beredd att ta till sig det som inte märker om man bara är där en vecka.
Skrivet av AK 2010-01-18 01:18
Trogen läsare
Jag kommenterar förhållandevis ofta - fast under en massa olika alias eftersom jag genast glömmer bort vilket jag använde senast, och så tycker jag att det i allmänhet har sin poäng att låta kommentarerna i en tråd stå för sig själva (så det gäller inte bara din blogg). Tror dialogen kan tjäna på att man inte har en namn med en historia av inlägg att referera till som kan bygga upp förväntningar och föreställningar. Kan nog bli mer sakligt då. Å andra sidan ser du väl mitt IP-nummer vid varje inlägg jag gör så det kanske inte spelar någon roll...
Hur som helst, jag tycker inte att du ska visa mer av "personliga nederlag och svagheter". Jag vill läsa dina tankar om samhälle och politik, i stort och smått, men ifråga om personlig prägel på inläggen tycker jag att du håller det på en alldeles utmärkt nivå som det är. Man märker ju när du är lack eller upprymd, och det är bra nog som inspiration för diskussion tycker jag. Tror fler tycker så också.
Å andra sidan lever jag inte med föreställningen att du är en uberlyckad snubbe som glassar runt i Sydamerika som en annan stjärnjournalist á la Hunter S Thomson (och där fick jag in en referens som osar droger, något som ju tycks vara på modet när man skriver om dig nu. :-) ). Så jag är kanske inte rätt person att ge synpunkter på hur man ska få andra, eventuellt mer vördnadsfulla läsare att våga sig på att kommentera. Om det nu är det som är problemet (tvivlar att det är det dock).
Skrivet av magnus 2010-01-18 01:38
xx
julia: har bott här till o från sen 1989, men bara intensivt de senaste tre åren. tidigare mest i sverige. i caracas har jag varit ett femtal gånger o spenderat långt mer än en vecka vi varje tillfälle. enda stadsdelen jag gillade var - förutom favelorna som jag alltid trivs i - petare. skönt ställe. bra energi. allt annat var för mkt usa för mig; hamburgare, plastmuggar, baseball, hotdogs, tråkiga utseendeideal. inte en enda seriös bokhandel. inte en enda välredigerad tidning. ingen egen musik. ingen intellektuell debatt. bara skrik. hela chavismon har ju också karaktär av "kampanj". jag gillar inte kampanjer, varken kommersiella eller politiska. tio tusen människor i samma t-shirt o keps som ropar namnet på en person vars megaporträtt sitter målat överallt blir svårt att ta på allvar för mig. men det pågår säkert spännande politiska saker i venezuela o jag önskar man fick höra mer om dem. berätta gärna här.
Skrivet av magnus 2010-01-18 01:43
xx
ak: säkert rätt att dialogen tjänar på att kommentarerna står för sig själva men mitt problem är att jag inte hinner det. för mkt jobb. ang hunter s thompson så var det ju skönt att du inte ser mig som honom. en patetisk man. såg honom i los angeles två veckor innan han sköt sig. en sorglig individ, även om han gjort saker jag respekterar. för mkt länge sen.
Skrivet av Erik Svensson 2010-01-18 09:27
Meningslöst debattforum
Du efterlyser mer diskussion på din blogg. Jag tror inte att du kommer att få det. Anledningen är att du är så extremt tvärsäker på att du har rätt och ditt raljerande över meningsmoståndare som bl. a. Suhonen/Josefsson som "tomtar och troll", "kristen vänster" etc. eller ditt avfärdande av mitt blogginlägg om postmondernismen och jämförelse med att "diskutera med en gris" etc. Kritiker av dina Venezuelaståndpunkter avfärdas som "Chávez-kramare". Det finns liksom ingen plats för konstruktiva diskussioner på din blogg. Följdaktligen läser jag den då och då, mest för att bli lite lagom irriterad, men kommenterar sällan numera (detta är ett undantag).
Du har ju ändå en trogen supporter (atw: "August") som verkar svälja det mesta du skriver med hull och hår och som kommer med heja-rop alltemellanåt. Själv tycker jag det är rätt komiskt att du dömer ut Suhonen, Josefsson, Tvärdrag, Göran Greider, Olle Svenning, undertecknad och många andra människor på vänsterkanten som inte tycker exakt som du som förlegade vänsternostalgiker etc. Personligen tror jag att ditt inflytande inom vänstern är betydligt mindre än vad du och atw inbillar er, och det kommer knappast att öka i framtiden heller. Ni får väl bilda er ett eget vänsterliberalt parti där alla tycker som ni. Eller kanske gå in i Miljöpartiet.
Skrivet av Björn Axén 2010-01-18 14:48
att kommentera
Det skulle även vara bra om man såg hur många som redan kommenterar på ett inlägg.
Skrivet av magnus 2010-01-18 17:21
xx
erik: man kan inte diskutera med alla. jag diskuterar inte rasism med sverigedemokrater eller feminism med abortmotståndare. tar för långt tid o är för lite givande. du vet ingenting om postmodernism o förhåller dej som ett barn till ämnet. ang venezuela läste du aldrig vad jag skrev utan fabricerade bara spaltkilometer om min person. det hade varit smickrande om jag inte förstått att du var sjuk, det blev som freaket o agneta fältskog. det fungerar inte att prata med människor som inte läser vad man skriver utan bara debatterar utifrån en besatthet om vem man är. jag är inget av allt du fantiserar om, har aldrig påstått det du hittar på o har aldrig trott att jag har rätt. finns inget "rätt" i min värld vilket du hade insett om du orkat läsa det jag skriver. läs den där texten jag tipsade om som hette "framtiden stavas hedonism" o återkom sen o säg nåt av analystiskt värde om den. inte om mig utan om texten. vi kan väl börja där. säger inte att du ska gilla den men du kan väl åtminstone läsa o säga nåt. är den ute o cyklar? varför i så fall? på vilka punkter har den fel? vilka perspektiv saknas? sådana saker utgör grunden för diskussion, inte att du sitter hemma o rablar ramsan lintonliberallintonliberal som en harekrishna. du är välkommen. men försök börja i en annan ände än min person.
Skrivet av Erik Svensson 2010-01-18 21:29
Nej vet du vad!
Hur f-n kan du begära att man ska analysera dina texter sakligt och strunta i din person när du själva vräker ur dig oförskämdheter och förolämpningar mot Göran Greider, Dan Josefsson, Suhonen, undertecknad och Olle Svenning???? Hela du och din blogg är en enda stor senpubertal egotrip, uselt skriven och fylld av ungdomskomplex. Inte ett skit med intellektualism, ej heller den obegripliga texten om hedonismen som du är så stolt över (jag har läst den flera gånger, den är fortfarande obegriplig!).
För att visa på hur extremt personfixerad du är, som du anklagar mig för att vara, citerar jag jag bara några exempel på den skit som du har skrivit på sistone (ja, skit, ingenting annat):
"Svenning är en av Sveriges allra mäktigaste miljonärer - bygger just nu en åttamiljoners sommarstuga i västkustens mest exklusiva överklassghetto, jo det är sant - o med sånt växer, av rena komplexmekanismer, ett droglikt behov av att fiktivt hålla sig kvar på marken genom att låtsas som om andra seglar ovanpå genom att "finna arbetarklassen obildad, rentav obildbar""
OK, vad har Olle Svennings husbygge med hans artikel att göra? Argument tack!!!
Eller det här:
"På nollnolltalet sågs TLM:s forna redaktörer - Greider, gängets fader, hade lämnat lärjungarna då - stupfulla yra runt på vänsterfester i Sthlm med munnen full av snus och händerna fladdrandes efter flickors bröst."
Vad har Greiders raggningsförsök med hans åsikter och göra; annat än som rent ointressant krogskvaller från Stockholms innekretsar att göra???
Eller det här:
"AB hade själv en serie om "pomo" för ett tag sedan som på ett rätt bra sätt förklarade vad det handlar om, o varför de så kallade radikaler som skriker som stuckna grisar så fort begreppet kommer på tal mest gör det för att de är religiösa. Kristna. Möjligen omedvetet. Vill äta hamburgare utan att bli störda."
Det här är inga selektivt urvalda exempel, utan typisk för hela ditt sätt att argumentera och blogga. "Att diskutera postmodernism med Erik Svensson är som att diskutera med en gris" eller du avfärdar Josefsson och Suhonen med att de sitter och "runkar" över ARENA. Vad f-n är det här för j-vla sätt att argumentera, och hur sjutton kan du begära att bli tagen på allvar när du håller på med såna här infantila grejer???
Skrivet av magnus 2010-01-18 22:08
xx
det lustiga erik är att du hänger här konstant trots att det är så här du ser det. måste vara nån sorts intressant s/m-läggning du har. ingen har tvingat dej att läsa en enda bokstav av vad jag skriver. ändå gör du det. hela tiden. om o om igen. försök lämna den här bloggen nu för gott. försök.
Skrivet av Em 2010-01-19 05:05
Länk
Går det inte att få en länk till den självproklamerade virtuosen Erik Svensson blogg så att man får se vilka sanningar han har att erbjuda?
Skrivet av magnus 2010-01-19 18:02
xx
googla "erik svensson" +linton +liberal så hittar du stortänkarn.
Skrivet av Henrik 2010-01-20 04:01
Dåren
Tack för Googeltipset! Nu inser jag att även jag råkat ut för den dåren. Må han vila i frid från denna denna blogg och i stället ge sig ut och umgås med människor.
Skrivet av magnus 2010-01-20 04:22
xx
är inte ensamma du o jag. finns många drabbade. webben är den galnes tröst. till andra som ev - apropå trådens start - tyckte tonen nu blev hård igen vill jag bara säga att detta INTE är som det ska vara här. jag vill inte att den här platsen ska fyllas av en massa ja-sägare - tvärtom, jag vill ha diskussion o andra perspektiv - men vid nazister, abortmotståndare o erik svensson går min gräns. måste spara energi.