Bor i Bogotá och skriver just nu mest om södra Amerika. Här kan du köpa böcker, följa blogg, läsa artiklar och hitta läsning om Latinamerika.
Mörk historias repris
DN KRÖNIKA | Publicerad 2009-08-19 8 kommentarer
När militärkuppen i Honduras för två månader sedan skakade världen ställdes en stor fråga på sin spets; hade Amerikas demokratiska mognad nått så långt att den militärinsatta regeringen snabbt skulle isoleras och självdö eller skulle händelsen bli första tecknet på att kontinentens antidemokrater – under 1900-talet rutinmässigt stödda av USA – i uppdaterad form är på väg tillbaka?
Svaret ser tyvärr allt mer ut som det senare. I brittiska The Guardian hävdar författaren Seumas Milne att Obama snabbt skulle kunna kortsluta eländet genom att frysa militärt och ekonomiskt stöd till bananrepubliken, totalt beroende av USA, men att Vita huset efter sitt verbala fördömande valt att inte lyfta ett finger till demokratins försvar. I en annan essä menar historikern Miguel Tinker Salas att Honduras inte är en enstaka händelse utan del i ett större mönster där Latinamerikas eliter insett att den vänstervåg som dragit fram över kontinenten det senaste decenniet inte kan stoppas via valurnan, och därför bytt strategi.
I flera år har södra Amerikas oligarker jobbat på sin restaurering; arrangerat konferenser, slipat budskap, byggt mediestrategier och stärkt band till megafoner i USA. Det handlar idag inte om gamla galna generaler utan om en moderatare högerreaktion som knutit till sig delar av den medelklass som tidigare såg sig som mittenväljare men som nu skrämts av de senaste årens val där arbetarklasser och indianrörelser konsoliderat majoritet i allt fler parlament.
Det är detta nya lager av mer lobbyartad makt i fint samspel med militär som röjt vägen för de kupplika situationer som nyligen utspelat sig i flera latinamerikanska länder men vars dynamiska kraft än så länge bara blommat fullt ut i Honduras. Om inte militärövertagandet där snart rullas tillbaka – menar Seumas Milne – kommer även reformregeringar i sköra demokratier som Guatemala, Bolivia och Paraguay snart störtas av kuppsinnade eliter med nyväxt råg i ryggen. Det är en dyster – kanske överdriven – profetia, men som Milne konstaterar: så länge kuppmakarna i Honduras lugnt sitter kvar utan antydan till en enda konkret sanktion från mäktiga sponsorn i norr är det svårt att se annat än starten på en mörk historias repris.
Mindre blodig, något snyggare – men i grunden samma.
Magnus Linton


Samlade essäer, krönikor och reportage om liv, död, knark, män, manipulation och megastäder.

Politiskt resereportage om Latinamerikas radikala förvandling. Inbunden utgåva slutsåld.

Om djurrättsrörelsens genombrott och andra laddade frågor: Vem har rätt att döda och varför?


Skrivet av Sofía 2009-08-22 20:07
SR skriver om Honduras
SR skriver idag om den brutala repressionen i Honduras:
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3048752
Första artikeln på ganska länge i svensk media. Synd att DN och SvD har slutat rapportera därifrån (förutom Magnus Linton).
Jag får som vanligt vända mig till TeleSur för att få objektiv information om vad som händer där.
Skrivet av Lasse 2009-08-23 21:53
javisst, men ändå inte...
Mycket känner vi igen i statskuppen i Honduras från militärdiktaturernas 60-, 70- och 80-tal i Latinamerika. I grunden är det inget som skiljer, en grupp i befolkningen - den ekonomiska och politiska eliten - bestämmer sig för att de har större rätt att regera än vad konstitutionen ger utrymme för...
Statskuppen i Honduras må vara mindre blodig och mer raffinerad i några avseenden, men kuppmakarna har visat sig beredda att använda de medel som krävs för att leverera ett "normaliserat" land, varje regerings uppdrag. Det har inneburit repression och kringskärande av olika friheter.
Men den fråga krönikan ställer är om kuppen utgör början på en tendens, pilot-försöket av en metod, ett test av reaktionerna, internt och internationellt?
Honduras, den uppenbart svagaste länken i "ALBA-kedjan" skulle naturligtvis kunna utgöra ett idealiskt "laboratorium" i en mening. Men några några viktiga frågor måste ändå besvaras innan vi köper ett sådant scenario:
- Varför genomföra en kupp när bara ett halvårs presidentperiod kvarstår. Ingen gör något särskilt viktigt sitt sista halvår och vilkendera av kandidaterna (Partido Nacional eller Partido Liberal) som skulle ha vunnit i november utgjorde en organisk del av den politisk-ekonomiska elit som nu tog makten med våld. Det man säkert åstadkommit är ett stärkande av en opposition (UD, bl.a.) som historiskt varit svag och ett miss-krediterande av de bägge presidentkandidaterna, särskilt Pepe Lobo, den konservative tippade segraren.
- Den "vänstervåg" (socialdemokrater och populister) som rått i Sydamerika ser ut att vara på väg att vända. För första gången på 20 år kan Concertación förlora makten i Chile, PJ led nederlag i Argentina, Lulas efterträdare är oklart... Det är oklart i vilken grad de populistiska regimerna lyckas "leverera" och hålla sitt klientel på gott humör...
- Är verligen Chávez/ALBA det hot de själva ger sig ut för att vara och gärna vill bli sedda som? Förstatliganden - som skett i Bolivia och Venezuela - hotar inte kapitalismen. Många europeiska länder har ju haft betydligt större statliga sektorer än någon av länderna i Latinamerika... ALBA-lägret som sådant har knappast något förslag om alternativ social och ekonomisk organisation av samhällena. De auktoritära och autokratiska tendenser som kännetecknar flera av dessa länder utgör dessutom en inneboende svaghet.
Mot bakgrund av allt detta och att kuppmakarna efter två månader knappast fått "ordning" på Honduras verkar det väl lite överdrivet att se statskupper som en stor risk i den närmaste framtiden?
Det finns ju verkligen en slags paradox i att vissa ropar på USA för att ställa saker tillrätta. Som Obama själv påpekat, samma som brukar kritisera USA för att att ha mer än ett finger med...
Låter det inte troligare - som huvudspår - att prata om att att kuppen tar form under inflytande av dels en slags "politisk panik-ångest" hos den etablerade - och i sina synsätt inte helt "moderniserade" - politisk-ekonomiska eliten i landet jämte personliga maktambitioner hos ett antal personer inom denna?
Det gör inte protesterna i landet och de internationella fördömandena mindre viktiga, tvärsom. Men låt oss inte bara ägna oss åt internationell geopolitisk analys, utan även se de lokala faktorerna. Statskuppens öde avgörs på gatorna i Honduras!
Skrivet av Sofía 2009-08-23 22:30
ok
P, så man är "populist" om man står till vänster om socialdemokratin? Jag ska hälsa det till mina politiskt aktiva släktingar i Ecuador...om radikal förändringsvilja är "populism" så kan jag med glädje kalla mig populist.
Skrivet av Lasse 2009-08-24 19:25
varken eller....
Hej Sofía,
Nej, "populism" är inget som jag inordnar på en höger-vänsterskala. Det finns populism i alla schatteringar...
Populismen har ofta historiskt lyckats kapitalisera människors radikala förändringsvilja, men inte nödvändigtvis tillfredställa den!
Tycker du att det känns fint att definiera dig som populist så... javisst, varsågod!
Skrivet av Sofía 2009-08-24 20:37
ok2
"Den "vänstervåg" (socialdemokrater och populister)"
Det är uppenbart att udden inte är riktad mot högern, du förutsätter alltså att alla rörelser som står till vänster om den latinamerikanska socialdemokratin skulle vara populister, annars hade du inte skrivit antingen eller. Misstänker att udden i första hand är riktad mot Morales, Correa och Chávez. Skit samma, socialismen har fått fotfäste nu, och kommer inte att försvinna i första taget. Däremot vore det toppen om Chávez utser en efterträdare och stiger åt sidan.
Skrivet av magnus 2009-08-28 10:15
xx
sofia: stort tack för tipset om amnesty-rapporten som ekots nyhet byggde på. hade missat den.
lasse: tack för synpunkter. tror du har rätt i att - som jag skrev i krönikan - milnes o tinker salas oro är överdriven o håller med om att det kanske är mer fruktbart att se nationella förklaringar. ändå är det väldigt talande när sånt här händer hur totalt avskuren latinamerikanska eliter i dag är från världen i sin övertygelse att de liksom kan göra vad som helst sen blir helt chockade när de fördöms internationellt. var precis samma som hände när uribe bara gick in o förde krig på ecuadors mark. han tog för givet att världen var på hans sida - men det var tvärtom. tror att det lite är detta milnes o tinker salas vill komma åt; att det pågått en process i latinamerikansk höger på senare år där eliten just "arrangerat konferenser, slipat budskap, byggt mediestrategier och stärkt band till megafoner i USA" o därmed på ett framgångsrikt sätt övertygat sig själva o världen om att chávez (o hans papegojor) verkligen är diktatorer som borde störtas (remember venezuela 2002). kanske blev otydligt i krönikan men det var nog mer detta det handlade om: långsiktigt underbyggande av ett kontinentalt klimat som kan utlösa "försvarliga" kupper. senaste rapporteringen om venezuela o medisituationen där har ju varit sanslös (du är oskyldig, men sr:s lyssnare fick i ett studio ett-inslag bilden att venezuela idag är som burma eller nordkorea - helt absurt).
Skrivet av Lasse 2009-08-30 02:49
dömd på misstanke...
Hej Sofia,
Du har förstås all rätt att vara optimist och vilja tro att "socialismen har fått fotfäste" och är du inte så noga med hur socialismen ser ut kommer du säkert att få rätt!
Jag förstår att det som misshagat dig i min reflexion är att jag inte automatiskt tycker att alla som säger att de är 'vänster' är det, för jag menar att politikens innehåll också avgörs av dess form. Det gäller inte minst populismen som jag tror ligger ganska långt från den "radikala förändringsvilja" du önskar och som jag söker. Alltför ofta utan att finna...
Skrivet av Lasse 2009-08-30 03:17
eftertanke...
Hej Magnus,
Jag tror absolut att du har riktiga och viktiga iakttagelser, det politiska skeendet är ju alltid multipelt och sällan enkelt att tolka... Och Latinamerika slits verkligen mellan sina "blinda" små eliter och med stor rätt frustrerade massor, separerade med en avgrund, det är ingen bra blandning!
Och även om den honduranska eliten ser ut att ha huggit lite i sten - inte bara internationella märken som Adidas, Nike och GAP har vänt sig mot dem, utan nu även deras "egna", flera viktiga finansfamiljer ifrågasätter att kuppmakarna inte biträder förhandlingsförslagen à la Arias - så ska man naturligtvis inte bortse från olika typer av "internationellt eko" av det som skett.
Idag publicerade Confidencial en artikel av Marcelo Cantelmi, lite i samma anda http://www.confidencial.com.ni/americaLatina_646.html